cofa 13 Soalan 'Killer' Penemuduga Yang Harus Anda Ambil Kisah - APPLYJOBHERE-GERBANG KERJAYA TERKINI 13 Soalan 'Killer' Penemuduga Yang Harus Anda Ambil Kisah | APPLYJOBHERE-GERBANG KERJAYA TERKINI -->
Home » , » 13 Soalan 'Killer' Penemuduga Yang Harus Anda Ambil Kisah

13 Soalan 'Killer' Penemuduga Yang Harus Anda Ambil Kisah

Written By Roland Jb on Selasa, 17 Disember 2019 | Disember 17, 2019

Berikut merupakan 13 Soalan 'killler' Temuduga dan Tips Menjawabnya. Soalannya nampak bersahaja, tetapi percayalah ianya sunguh penting untuk dijawab dengan betul dan tepat. Jadi, bersedialah dengan jawapan yang tepat yang dapat menjamin anda untuk berjaya dalam temuduga tesebut. 

tips temuduga kerajaan, tips temuduga, soalan temuduga
Gambar Sumber : Beritasemasa

Soalan Temuduga 1: Adakah anda akan memberitahu saya sedikit tentang diri anda?

Walaupun ini mungkin soalan temuduga yang paling sering ditanya, begitu ramai orang sama ada gagal untuk mempersiapkannya atau tidak tahu bagaimana untuk menjawabnya. Apa yang kebanyakan orang lakukan ialah memberi ringkasan resume mereka dan atau sejarah peribadi yang mana sebenarnya TIDAK dilakukan.

Jawapan: Sebaliknya, ini adalah peluang anda memberi jawapan dengan tepat mengapa anda betul-betul memerlukan kerja. Sebelum temuduga, anda boleh menjangkakan soalan ini tidak dapat dielakkan, fikirkan tentang dua atau tiga contoh kejayaan atau pengalaman anda terdahulu. Kemudian, huraikan jawapan anda dengan membincangkan bagaimana pengalaman terdahulu anda telah menyediakan anda untuk soalan sedemikian.
contoh soalan temuduga
Gambar Sumber : Syaisha

Soalan Temuduga 2: Bagaimanakah anda mendengar tentang jawatan ini? 

Ini seolah-olah satu soalan yang agak mudah, bukan? Salah. Pasti, anda mungkin pernah mendengar tentang mereka yang pernah melalui temuduga jawatan ini. Dari segi soalan ini (dan wawancara kerja pada umumnya), sayangnya, kejujuran yang betul menjadi penghalang kejayaan temuduga tersebut.

Jawapan: Bergantung pada cara anda mendengar tentang jawatan tersebut, penting untuk menggunakan 'sambungan' dan minat anda dalam syarikat. Anda ingin memperlihatkannya, dan bukan sekadar memohon kepada pekerjaan rawak yang tidak menarik tanpa kepentingan dalam syarikat tersebut, anda secara khusus ingin mendapatkan kedudukan di syarikat itu. 
Sebagai contoh, gunakan 'sambungan'. Jika anda mendengar melalui rakan yang bekerja di syarikat itu, sila gunakan nama mereka. Lakukan usaha anda yang wajar dan belajar tentang syarikat itu sebelum temuduga supaya anda boleh merujuk syarikat secara khusus dan menunjukkan bahawa anda sedang mencari jawatan tersebut. Rujukan khusus terhadap syarikat tersebut menunjukkan yang anda menjalankan dan meneliti lebih spesifik tentang syarikat tersebut dan anda benar-benar ingin menjawat jawatan tersebut dan bukannya hanya menyerahkan resume anda kepada mereka semata-mata.

Soalan Temuduga 3: Mengapa saya perlu mengupah anda? 

Ini adalah satu perkara yang sukar untuk dijawab. Walau bagaimanapun, itu satu soalan yang hebat kerana ia adalah mengenai jawatan yang anda sedang mohon dan memerlukan anda menjawabnya dengan tepat dan terperinci.

Jawapan: Jawapan yang sempurna untuk soalan ini dengan menyampaikan beberapa item. Yang pertama ialah anda mempunyai set kemahiran untuk melakukan kerja, sebaiknya dengan contoh-contoh untuk menyokongnya. Yang kedua adalah bahawa anda boleh dan akan menyampaikan hasil (sekali lagi, dengan contoh dari pengalaman terdahulu untuk menyokong jawatan ini). Yang ketiga adalah bahawa anda tahu anda akan sesuai dengan budaya dan pasukan syarikat. 
Pastikan anda merujuk apa kebudayaan syarikat untuk menunjukkan anda mempunyai kesedaran kerana anda tidak boleh membentangkan sesuatu jika anda tidak menyedarinya ketepatannya. Keempat (tetapi pastinya tidak lepas), menyampaikan bahawa anda merasakan anda akan membuat yang terbaik daripada semua calon. Anda boleh melakukannya dengan jayanya tetapi menunjukkan bahawa anda bukan sahaja memenuhi syarat untuk peranan, tetapi bersemangat tentang jawatan dan bekerja untuk syarikat tersebut. Di sinilah penyelidikan pra-temuduga mengenai syarikat itu akan berguna.

Soalan Temuduga 4: Kenapa anda mahu kedudukan ini? 

Jika anda hanya menginginkan pekerjaan itu kerana anda memerlukan pekerjaan, itu bukan sahaja akan membawa anda ke pintu kegagalan, tetapi ia menunjukkan kekurangan semangat untuk anda. Syarikat merasakan calon yang tepat untuk pekerjaan itu akan menunjukkan semangat dan dedikasi untuk jawatan itu.
Jawapan: Mulailah dengan bercakap tentang mengapa kedudukan tersebut adalah sangat sesuai untuk anda. Sebagai contoh, "Saya suka bekerja dengan haiwan dan saya tahu bekerja di organisasi penyelamat haiwan akan menjadi sangat sesuai untuk saya kerana saya mendapat kepuasan daripada membantu haiwan, bekerja dengan mereka setiap hari menyemai kesedaran untuk kita lebih menyayangi haiwan" Kemudian, bincangkan mengapa anda merasakan syarikat itu sesuai untuk anda.
Kenapa anda suka syarikat dan budayanya? Sebagai contoh, "Saya bersemangat untuk membantu haiwan dan kesejahteraan mereka. Saya mengagumi apa yang dilakukan oleh organisasi anda dan ingin menjadi sebahagian daripada pasukan yang melakukan kerja-kerja indah yang membuat perbezaan dalam kehidupan banyak haiwan. "

Soalan Temuduga 5: Bolehkah anda memberitahu saya tentang pengalaman anda pada pekerjaan terakhir anda? 

Bagaimanakah pengalaman kerja terdahulu anda berkaitan dengan pekerjaan yang anda cari untuk diisi? Dalam menjawab soalan ini, anda ingin menunjukkan penemuduga bahawa, apabila memberi jawatan, anda akan dapat mencapai kejayaan berdasarkan pengalaman anda yang lalu. 
Jawapan: Apabila menjawab, beri tumpuan kepada tugas-tugas yang diperlukan untuk pekerjaan terakhir anda. Huraikan juga bagaimana kemahiran anda kepada kedua-dua jawatan (masa lalu dan sekarang). Pastikan anda memberi contoh kepada huraian diatas.

Soalan Temuduga 6: Bagaimana bos anda dan rakan sekerja menggambarkan anda? 

Titik soalan ini adalah untuk menentukan sejauh mana anda bekerja dengan rakan sekerja dalam persekitaran kerja. Ini satu lagi peluang untuk membincangkan kekuatan yang belum anda sebutkan - kemahiran komunikasi anda! Tetapi pastikan anda jujur. Ingat, mereka mungkin akan memanggil bos anda sebagai rujukan! 
Jawapan: Bercakap tentang sifat yang melibatkan bekerja dengan orang lain, berpeluang untuk membantu projek, etika kerja yang kuat dan apa sahaja yang anda fikir rakan sekerja atau bos anda boleh sebut. 

Soalan Temuduga 7: Apakah pencapaian profesional terbesar anda sehingga kini? 

Ingat bahagian kemahiran yang diperlukan dalam posting kerja. Itulah yang anda perlu ingat apabila soalan ini ditanya. Matlamat dalam soalan ini adalah untuk menunjukkan bahawa anda bukan sahaja memiliki kemahiran tersebut, tetapi telah mencapai beberapa pencapaian penting dalam kerjaya. Ini peluang anda untuk memberi contoh beberapa kemahiran yang anda telah senaraikan. Ia bukan hanya menyenaraikan pencapaian anda tetapi juga memberikan point dan idea supaya penemuduga akan mengambil anda bekerja. 

Jawapan: Apabila menjawab, fikirkan contoh-contoh pencapaian konkrit. Nombor dan data adalah rakan anda di sini. Sebagai contoh, "Pencapaian profesional saya yang paling besar setakat ini adalah kaedah baru dan inovatif yang saya hasilkan dengan hasil peningkatan lalu lintas ke tapak syarikat kami.
Sebagai koordinator media sosial syarikat, saya menggunakan jawatan baru, penglibatan dan kandungan pengguna, yang meningkatkan pandangan halaman laman web kami sebanyak 40% tahun ke tahun pada 2019. Selain itu, trafik laman organik ke laman web ini meningkat secara keseluruhan sebanyak 25% disebabkan oleh pelaksanaan Amalan SEO pada 2019.
Kami tidak pernah melaksanakan amalan ini terlebih dahulu. Akibatnya, saya mendapat pengiktirafan dan telah dinaikkan pangkat. 

Soalan Temuduga 8: Pada pendapat anda, apakah kekuatan terbesar anda, bercakap secara profesional? 

Kebanyakan orang sering berasa tidak selesa dalam menjawab soalan ini, kerana mereka bimbang akan terlebih-lebih. Walau bagaimanapun, anda perlu dijawab dengan tepat. Oleh itu, jika anda mempunyai banyak pencapaian, sudah tiba masanya untuk bercakap! 
Jawapan: Menjadi tepat dan memberikan tumpuan untuk berkongsi kekuatan sebenar anda, bukan apa yang anda fikir pihak penemuduga mahu dengar. Cuba sebaik mungkin untuk memilih kekuatan yang relevan yang boleh digunakan dalam temuduga tersebut. Juga, menjadi seperti yang khusus dan profesional yang mungkin.
Sebagai contoh, cuba mengatakan bahawa anda mempunyai pengalaman dalam "membina hubungan pasukan." Pastikan anda memberi contoh bagaimana anda berjaya menunjukkan setiap kemahiran dalam latihan yang anda sebutkan.

Soalan Temuduga 9: Pada pendapat anda, apakah kelemahan terbesar anda, bercakap secara profesional? 

Ini mungkin salah satu soalan yang paling ditakuti di sana. Titik soalan ini - selain daripada melepaskan mana-mana calon yang tidak mempunyai kemahiran besar - adalah untuk melihat sama ada anda bercakap jujur ​​dan sedar diri. 

Ramai orang menjawab soalan ini dengan menjawab seperti, "Saya bekerja terlalu keras." Kebanyakan penemuduga akan melihat melalui jawapan ini dengan spontan. 

Jawapan: Lebih baik jujur ​​dan mudah dengan memilih sesuatu yang mungkin anda perjuangkan tetapi berusaha memperbaiki diri. Memberi contoh bagaimana anda bekerja untuk meningkatkan kemahiran juga membantu. 
Sebagai contoh, "Saya tidak pernah begitu kuat dalam membina halaman web, tetapi saya mendaftar untuk mengambil kursus malam musim panas ini untuk membantu meningkatkan kemahiran saya." Juga, penamaan kemahiran yang mungkin tidak terpisahkan dengan peranan yang anda gunakan akan kemungkinan besar tidak memberi kesan kepada peluang anda untuk mendapatkan pekerjaan.

Soalan Temuduga 10: Bagaimanakah anda mengendalikan situasi tekanan atau tekanan di tempat kerja? 

Tidak dinafikan, tidak kira di mana anda bekerja, akan ada masa di mana tekanan tidak dapat dielakkan. Soalan ini bertujuan untuk menentukan bagaimana anda akan mengendalikan masa tersebut.
Jawapan: Jawapan anda harus menunjukkan bahawa anda boleh - dan akan - dapat memenuhi apa-apa tekanan yang diberikan atau keadaan penuh tekanan dengan mengatasi ia secara langsung dan produktif tanpa kehilangan momentum kerja anda.
Anda ingin menunjukkan bahawa tiada apa yang akan dapat menghalang anda daripada mencapai tugas anda. Ia juga bijak untuk membincangkan apa yang anda lakukan untuk mengurangkan tekanan. Sebagai contoh, "Jika saya berasa terharu, saya membuat senarai tugasan dan membantu saya merasakan saya mempunyai kawalan." Sebagai alternatif, "Apabila saya tertekan, saya berhenti, dan mengambil masa dan mengira sepuluh atau mengambil nafas panjang. Ia mudah, tetapi ia sentiasa menenangkan saya. "Ikuti dengan berkongsi contoh situasi kerja di mana anda mendapati diri anda tertekan atau di bawah tekanan di mana anda menggunakan salah satu teknik contoh yang telah anda berikan.

Soalan Temuduga 11: Apakah keperluan gaji anda? 

Ini adalah soalan di mana anda tidak boleh menjawab secara membuta tuli. Anda harus melakukan penyelidikan jawapan seperti di Glassdoor dan Payscale untuk mengetahui apa yang orang lain dalam jawatan yang sama dibayar.

Sebaik sahaja anda melakukan ini, anda akan mempunyai pelbagai jawapan berkenaan gaji berdasarkan jawatan, pengalaman dan kemahiran anda.

Jawapan: Berdasarkan penyelidikan anda dan pelbagai gaji yang telah dikaji, disarankan agar anda meminta gaji yang lebih tinggi daripada gaji terakhir anda. Walau bagaimanapun, pastikan penemuduga mengetahui bahawa anda seorang yang fleksibel berdasarkan gaji yang anda minta. Ini nenandakan bahawa anda merasakan kemahiran anda adalah berharga tetapi anda benar-benar mahukan jawatan tersebut. Walaubagaimanapun, gaji yang anda minta tersebut ialah biarkan bersifat  'terbuka' untuk rundingan.
contoh soalan temuduga
Gambar Sumber : KamiPelajar

Soalan Temuduga 12: Apakah Syarikat lain memanggil anda untuk temuduga yang sama? 

Adalah pelbagai sebab syarikat menanya soalan ini. Sesetengahnya mahu menghidu persaingan. Yang lain ingin mengetahui sama ada anda serius untuk bekerja di industri mereka.
Jawapan: Cara terbaik untuk mendekati soalan ini adalah untuk memberikan jawapan yang mudah, tanpa banyak spesifikasi. Contohnya, "Saya sedang meneroka beberapa pilihan yang serupa dalam industri komunikasi." Anda juga boleh menyebut sesuatu mengenai kemahiran anda juga. Sebagai contoh, "Saya sedang meneroka beberapa pilihan dalam bidang komunikasi di mana saya boleh menggunakan kemahiran menulis dan perhubungan awam untuk syarikat permulaan yang lebih kecil."

Soalan Temuduga 13: Kenapa anda meninggalkan pekerjaan anda sekarang? 

Pengurus yang mengupah secara semulajadi akan ingin tahu mengapa anda meninggalkan peranan semasa. Walaupun terdapat banyak alasan yang baik untuk meninggalkan pekerjaan, ada yang harus dinyatakan dalam temuduga dan kebanyakan tidak boleh.

Malangnya, dalam temuduga kerja, kejujuran yang lengkap tidak selalu menjadi dasar terbaik. (Ini TIDAK bermakna kita mencadangkan berbohong. Kami hanya mencadangkan memberi tumpuan kepada aspek positif untuk peranan baru.)

Jawapan: Anda tidak sepatutnya mengatakan bahawa anda meninggalkan kerja lama kerana syarikat lama buruk dan tidak baik, sebaliknya, jawatan yang anda temuduga sekarang adalah sangat menarik dan sukar untuk menolak.
Jawapan yang ideal adalah yang jawatan yang anda sedang temubual mempunyai pelbagai faedah daripada jawatan lama di syariakt lama anda. Anda tidak dapat menolak jawatan ini kerana ini adalah pekerjaan impian anda. Walau bagaimanapun, anda ingin menyampaikan bahawa anda benar-benar teruja tentang peluang dan menginginkan pekerjaan itu.
Anda tidak mahu berbohong - tetapi anda perlu melakukannya. Namun harus bersifat positif. Bergantung pada keadaan, anda boleh membuat keputusan untuk mengatasi keadaan negatif dengan cepat dan beralih kepada positif atau mengelakkan negativiti semua bersama-sama dan hanya memberi tumpuan kepada positiviti masa depan.
Jangan fokus pada bagaimana anda tidak menyukai pekerjaan semasa anda atau bos anda sekarang dan sebaliknya, hanya fokus pada atribut positif yang anda suka mengenai jawatan yang anda cari. Ada kalanya anda perlu jujur ​​tentang sesuatu yang negatif, seperti jika jabatan anda dihapuskan dari syarikat anda. Lakukan yang terbaik untuk jujur ​​dan kemudian fokus semula pada atribut positif syarikat baru itu. Kunci di sini adalah mengekalkan tumpuan pada yang positif, yang mana akan pergi jauh.
Share this article :

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERMOHONAN TELAH DIPROSES

Powered by Jasper Roberts - Blog

13 Soalan 'Killer' Penemuduga Yang Harus Anda Ambil Kisah

Anda memiliki PMR, SPM, STPM, Degree dan sebagainya, kami merupakan portal jawatan kosong mengemaskini pelbagai jawatan kosong setiap jam.

Dikuasakan oleh Blogger.

Kemaskini Jawatan Terbaru

 
Support : ApplyJobHere | Facebook | Telegram
Copyright © 2013. APPLYJOBHERE-GERBANG KERJAYA TERKINI - All Rights Reserved
Responsive by Therjab Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger